2011. december 9., péntek

A jelenlét értékelése




A jelenlét nem egy nézőpont. Nem gondolat, sem nem érzelem. Nem valamilyen érezhető energia, sem nem egy "én". A jelenlét a tiszta tudatosság láthatatlan, független és szótlan állapota.

Ez az állapot olyan egyszerű és feltűnés nélküli, hogy először talán fel sem mérjük a jelentőségét. Sőt, talán észre sem vesszük, mert általában csak egy-két másodpercre jelenik meg, mielőtt újra eltűnne — mielőtt elsodorná a képzelődés.

Annyira szokványos és kényelmes a képzelődés — az "én"-ek egyenletes tempójú áramlata a négy alsóbb központunkból —, hogy a szótlan jelenlét idegenszerű tapasztalat. Meg kell tanítani minket, hogy ezt az állapotot hogyan ismerjük fel, hogyan engedjük be, és legfőképpen, hogyan tartsuk fenn.

A sok "én"-hez viszonyítva a jelenlét megfoghatatlannak tűnik. Mintha semmi sem lenne, nem is létezne. És az igazság pont az ellenkezője. A szótlan jelenlét a lehető legvalóságosabb dolog, és állandósulhat, míg a sok "én" múló és felszínes. Míg az "én"-ek folyton kiszorítják egymást a képzelődés körforgásában, a jelenlét egyensúlyban maradhat a megosztott figyelem állapotában. Tudatos figyelemmel, analízis, megjegyzések és következtetések nélkül figyeli meg "én"-jeinket és környezetünket.

A jelenlét gyengesége, hogy bármely pillanatban megigézheti és elcsábíthatja a képzelődés folyama. Hacsak nem tudjuk ezt, és készülünk fel előre munka "én"-ekkel, a jelenlét órákra, napokra, hetekre, sőt hónapokra képzelődésbe merülhet — olyannyira, hogy végül szinte egész életünket a tudatosság második állapotában töltjük.

A képzelődés varázsa-vonzása rendkívül meggyőző és erős. Nagyon őszintének és elszántnak kell lennünk, hogy újra és újra elszakadjunk a képzelődéstől és szótlan jelenlétet építsünk ki. Legfőképp pedig meg kell értenünk, hogy ez az egyszerű állapot a földi élet rejtett értelme és célja — ahogy az objektív iskolák mindig is tanították.



A témához kapcsolódó gondolatok 


Az összes tapasztalat közül a legszemélyesebb az isteni, meghosszabbított jelenlét állapota.
Robert Earl Burton  


A létezésben nincs semmi, csakis isteni jelenlét.
Ibn Arabi    


Nem számít, hogy öreg vagy fiatal vagy; húzódj közel a jelenléthez, és jobbá leszel.
Bahauddin


A jelenlét minden képzeletet felülmúl.
Ruzbihan Baqli  


Megosztottam elmémet, megtartottam jelenlétemet. Megtaláltam a kedvest elvonultságom lakodalmas termében.
Al-Farid


A jelenlét az alkimista munkája.
Hafiz

Elmélkedj arról, hogy milyen ritkán jelenik meg Siva.
Lalla 
  

 
A test a jelenlét árnyéka.
Rumi


Foglald el helyedet a Szótlan jelenlétében.
Sanai

Being Present hírlevél, 2006. december

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése