P. D. Ouspensky
Iskolánk a Negyedik Út vonalát folytatja. Az önmagunkon való munkának és a felébredésnek ez az útja megfelel annak, amit Indiában "Karma yoga" néven neveztek. Ennek lényegét így foglalja össze Ouspensky (A New Model of the Universe, What is Yoga?):
A KARMA-YOGA a helyes életet tanítja. A karma-yoga a cselekvés yogája.
A
karma-yoga az emberekkel való helyes viszonyt tanítja és a helyes
cselekvést az élet általános körülményei között. A karma-yoga azt
tanítja, hogyan válhatunk yogivá az életben, anélkül, hogy a sivatagba
mennénk vagy yogik iskolájába lépnénk be. A karma-yoga az összes többi
yoga szükséges kiegészítője; csak a karma-yoga segítségével képes az
ember mindig emlékezni a céljára, és sohasem veszíteni azt szem elől.
A
karma-yoga mindig a belső alakulás, a belső fejlődés ideájához kötődik.
Abban segíti az embert, hogy ne aludjon el bensőleg az élet összezavaró
befolyásai között, különösen az aktivitás hipnotizáló befolyásai
közepette. Emlékezteti az embert, hogy semmi külsődlegesnek sincs semmi
jelentősége, hogy mindent anélkül kell végezni, hogy törődnénk az
eredményekkel. Karma-yoga nélkül az embert elnyelik a legközelebbi,
látható céljai, és elfelejti fő célját.
A karma-yoga
megtanítja az embernek, hogy megváltoztassa a sorsát, hogy akaratával
irányítsa azt. A karma-yoga alapvető ideája szerint ezt csak azáltal
lehet elérni, hogy megváltoztatjuk belső hozzáállásunkat a dolgokhoz és
saját cselekvésünkhöz.
Ugyanazt a cselekvést különbözőképpen lehet
végbevinni, ugyanazt az eseményt különbözőképpen lehet átélni. És ha az
ember megváltoztatja a hozzáállását ahhoz, ami történik vele, akkor ez
az idő folyamán elkerülhetetlenül megváltoztatja az események jellegét,
amelyekkel útja során találkozik.
A karma-yoga
megtanítja az embernek annak megértését, hogy amikor úgy tűnik, hogy ő
cselekszik, valójában nem ő az, aki cselekszik, hanem egy rajta
keresztül haladó erő. A karma-yoga állítja, hogy az ember egyáltalán nem
az, aminek ő magát gondolja, és megérteti az emberrel, hogy csak nagyon
ritka esetekben cselekszik magától és függetlenül, és a legtöbb esetben
csak egyik vagy másik nagyobb egész részeként cselekszik. Ez a
karma-yoga "okkult oldala", vagyis az embert irányító erőkről és
törvényekről szóló tanítás.
Aki megérti a karma-yoga ideáit, az
mindvégig úgy érzi, hogy ő csak egy kicsiny csavar vagy egy kicsiny
kerék a nagy gépezetben, és hogy annak sikere vagy kudarca, amiről azt
hiszi, hogy ő teszi, nagyon kevéssé függ a saját cselekvésétől.
Amikor
az ember így cselekszik és érez, akkor soha semmiben sem érheti kudarc,
mert a legnagyobb kudarc, a legnagyobb sikertelenség is hozzájárulhat
belső munkájának sikeréhez, melynek során önmagával küzd, hogy ha
megtalálja a helyes hozzáállást ehhez a sikertelenséghez.
Egy
olyan élet, amit a karma-yoga elvei kormányoznak, nagyban különbözik
egy általános élettől. Az általános életben az ember fő célja a
körülményektől függetlenül abban áll, hogy elkerülje az összes
kellemetlenséget, nehézséget és kényelmetlenséget, amennyire csak
lehetséges.
Egy olyan életben, amit a karma-yoga elvei
kormányoznak, az ember nem törekszik elkerülni a kellemetlenségeket vagy
kényelmetlenségeket. Ellenkezőleg, szívesen fogadja őket, mert ezek
esélyt adnak neki, hogy felülkerekedjék rajtuk. A karma-yoga
nézőpontjából, ha az élet nem nyújtana nehézségeket, akkor mesterségesen
kéne azokat létrehozni. És ezért van az, hogy a nehézségeket,
amelyekkel az életben találkozunk, nem valami kellemetlennek tartják,
amit meg kell próbálni elkerülni, hanem nagyon is hasznos körülményeknek
a belső munka és belső fejlődés céljaihoz.
Amikor az ember ezt folyamatosan igazolva látja és érzi, akkor maga az élet válik tanítójává.
A karma-yoga fő elve a nem-ragaszkodás.
A karma-yoga módszereit követő embernek a nem-ragaszkodást kell
gyakorolnia mindig és mindenben, legyen az akár jó vagy rossz, öröm vagy
fájdalom. A nem-ragaszkodás nem jelent közömbösséget. Ez az önátélés (self)
bizonyos fajta elkülönítése attól, ami történik, vagy amit az ember
éppen csinál. Ez nem hűvösség, sem pedig annak a vágya, hogy elzárjuk
magunkat az élettől. Ez annak felismerése és állandó igazolása, hogy
minden a megfelelő törvények szerint történik, és hogy a világban
mindennek megvan a saját sorsa. Általános nézőpontból az, ami a
karma-yoga elveiből következik, fatalizmusnak tűnik. Ám ez nem
fatalizmus, abban az értelemben, mintha a pontos és megváltoztathatatlan
eleve elrendelés elfogadása lenne mindennek, a legkisebb változtatás
lehetősége nélkül. Ellenkezőleg, a karma-yoga azt tanítja, hogyan lehet
megváltoztatni a karmát - hogyan lehet befolyásolni a karmát. Ám a
karma-yoga nézőpontjából ez a befolyásolás egy teljesen belső folyamat. A
karma-yoga azt tanítja, hogy az ember megváltoztathatja az embereket és
eseményeket maga körül, ha megváltoztatja a hozzájuk való
viszonyulását.
Ennek a lényege nagyon világos. Minden
embert születésétől fogva körülvesz egy bizonyos karma, bizonyos
emberek, és bizonyos események. És természetével, neveltetésével,
ízlésével és szokásaival összhangban magáévá tesz egy bizonyos
hozzáállást a dolgokhoz, emberekhez és eseményekhez. Amíg a hozzáállása
változatlan marad, addig az emberek, a dolgok és az események is
változatlanok maradnak, vagyis megfelelnek a karmájának. Ha nem elégszik
meg a karmájával, ha szeretne valami újat és ismeretlent, akkor meg
kell változtatnia hozzáállását ahhoz, amije van, és az új események is
bekövetkeznek.
A karma-yoga az egyetlen lehetséges út
azok számára, akik hozzá vannak kötve az élethez, akik képtelenek
megszabadítani magukat az élet külső formáitól, azok számára, akik akár
születésük, akár saját erőik és képességeik folytán emberi közösségek
vagy csoportok fejei lettek, azok számára, akik kapcsolatban vannak az
emberiség életének fejlődésével, a történelmi személyiségek számára,
azok számára, akiknek a személyes élete egy korszak vagy egy nemzet
sorsa kifejeződésének tűnik. Ezek az emberek nem tudják látható módon
megváltoztatni magukat, csakis benső módon; miközben külsőleg olyanok
maradnak mint korábban, ugyanazokat a dolgokat mondják, ugyanazokat a
dolgokat teszik, csak ragaszkodás nélkül, mint színészek a színpadon.
Mivel az életükkel összefüggésben ilyen színészekké lettek, yogikká
válnak a legváltozatosabb és és legintenzívebb aktivitások közepette.
Bármilyenek is legyenek bajaik, lehet béke a lelkükben. Gondolkozásuk
akadály nélkül működhet, függetlenül bármitől, ami körülveszi.
A
karma-yoga szabadságot ad a fogolynak a börtönben és a királynak a
trónon - de csak akkor, ha érzik, hogy színészek, akik szerepüket
játsszák.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése